Mélyen el kell gondolkozniuk a szaúdi férfiaknak a legújabb statisztikák és kutatások eredményein. A szaúdi nők körében bekövetkező népszerűség-csökkenésük ugyanis arra mutat rá, hogy mégsem vált be a több ezer éves, "nőelnyomó" minta, ami szerintük a jól működő, erkölcsös társadalmat, jólétet és magas születésszámot eredményezte az országnak- látszólag a nők tisztasága, többnyire azonban a női (és nem ritkán férfi) nyomorúság árán. Magas volt az ár, s úgy tűnik, most, utólag kell megfizetni érte. Az arab társadalmat nem az arab nők és férfiak zárt világa és erkölcsi meggyőződései tartották össze- hanem a női hozzáállás tanulsága szerint inkább a nőkön gyakorolt, egyoldalú kényszer...

VÉSZJÓSLÓ STATISZTIKÁK - A SZAÚDI FÉRFI SENKINEK NEM KELL?

Többek között maga az Arab News sem "lepődött" meg azokon a most nyilvánosságra hozott kutatási és statisztikai eredményeken, amelyek részletesen számolnak be arról, hogy Szaúd-Arábiában évről évre egyre kevesebb nő akar magának "hazai férjet". 

Ráadásul a szaúdi nőknek, akik külföldi férj mellett döntenek, 90 százalékban sikeres és hosszú távon is boldog a házasságuk. 2013-ban 1925 szaúdi nő kötött házasságot külföldi férfival, miközben csupán 190 vált el. A legnépszerűbbek a jemeni, a szíriai és a katari férfiak voltak, de a nyugati, "modern" férfiak is az elsők között szerepelnek a ranglistán. Őket még egy gazdag, magas jövedelemmel rendelkező szaúdi férfi is nehezen körözi le. Ha választásra kerül a sor, a szaúdi nő menekül hazája hagyományaitól, lehetőleg minél távolabb.

A külföldi nővel házasodó szaúdi férfiak kapcsolata kissé másképp alakult: ők 25%-ban elvéreztek. 2013-ban 2488 ilyen házasságot kötöttek és 612-t bontottak fel annak ellenére, hogy a menyasszonyok többnyire a szíriai, marokkói vagy palesztin lányok közül kerültek ki.

Cikkajánló:

Mégsem macsókkal lépnek félre a nők...

Mire izgultunk 2014-ben- avagy kinek mit jelentett a "szex"...

Hódítanak a modern "csajozós technikák"

Férfiak a konyhában: "gáz" vagy "szexi"?

OKOK

Az Arab News és más források szerint a szaúdi nők ma már iskolázottabbak és nagyobb szabadságot élveznek. Nehezen tűrik, hogy- a törzsi hagyományoknak megfelelően- férjeik uralkodjanak rajtuk, vagy szüleik válasszanak férjet számukra. Ma már mindkettő miatt bírósághoz fordulhatnak, amit meg is tesznek: tavaly 382 esetben éltek panasszal kényszerházasság ügyében.

Szép számmal adnak be válókeresetet a nők amiatt is, ha férjük gorombán bánik velük, vagy magától értetődő módon parancsolgatni akar nekik: a királyságban az év minden napjára átlagosan mintegy 66 válóper jut. A nők háromnegyede panaszkodik a férfiak szóbeli bántalmazására, és az "intimitás hiánya" is hétszer annyi nőnek, mint férfinak okoz problémát. Gyakoriak a szülőkkel való konfliktusok, lévén anyáik mindezt még természetes asszonysorsnak vették, s más lehetőség nem lévén, kénytelen-kelletlen belenyugodtak.

Egy szaúdi házasságban eddig a férj szava volt a törvény, s a nők ma már ezt- a helyiek szerint is- sokkal nehezebben, vagy egyáltalán nem tűrik el. Ezért ha tehetik, inkább külföldi férjet választanak, vagy a szingli lét mellett teszik le a voksot. Úgy tűnik, hiába a szigorú hagyományok, ennyi idő alatt sem tudták elérni a szaúdi férfiak, hogy leányaikból automatikusan váljon engedelmes feleség. Amint lazulnak a törvények és megjelennek a kiskapuk, a nők azonnal fejvesztve menekülnek a hagyományok elől. Alkalmanként a magányba, vagy egy külföldi férfi karjaiba.

Az internet terjedésével a keleti nők részéről eddig homályba vesző lázadásoknak is tanúja lehet a nyugati világ: ki a fejkendő (vagy analóg viselet) eldobásával, ki egyszerűen csak azzal intett be országa kultúrájának, hogy a "tiltások" ellenére volán mögé ült

A férfiak esetében egészen más okok állnak a külföldi házasságkötések mögött: gyakran utaznak nyugatra és előfordul, hogy ott találnak feleséget maguknak. A nyugati nők beszámolói alapján az arab fiúk illedelmesek, gyengédek és tisztelik a nőket. Általában azzal próbálják megnyerni választottjukat, hogy a szexista nyugati férfiak ellenpólusaként tűnnek fel- elítélik a hímsovinizmust, a női test tárgyiasítását, a pornográfiát, az iszlámmal érvelnek, amely elvileg egyenrangúnak tekinti a két nemet és különös figyelmet fordít a feleségek, anyák jogaira. Pedig- erről majd később- Szaúd-Arábia az egyik legnagyobb pornófogyasztó közel-keleti ország, s ezzel ráadásul koránt sincs egyedül. 

Akkor és ott viszont a nők a nyugati szexizmus és számukra taszító férfipornográfia elől szívesen menekülnének a "mesés keletre" egy herceggel, aki- úgy hiszik- a tenyerén hordozza, s tiszteli majd őket.

Mások azt is hozzáfűzik, hogy az arab fiúk gyakran csendesek, halk szavúak, élvezettel hallgatják a lányok élménybeszámolóit, hovatovább kifejezetten szeretik a talpraesett, irányító típusú lányokat, akik markáns kontrasztot teremtenek hazájuk kényszeresen engedelmes asszonyaival. A bajok általában akkor kezdődnek, s akkor indul útjára a vegyes házasságok nem ritkán több generációra átnyúló "sorstragédiája", miután a frigy megköttetett. Sok férfi viselkedése ilyenkor a szülői, apai minta, a hagyományok hatására gyökeresen megváltozik: hazautazva képesek akár bezárva tartani, vagy megfenyíteni is feleségüket- visszatérnek ahhoz a párkapcsolati mintához, amelyben maguk is felnőttek. Ebben nyilván része van a félelemnek, hogy hazájukban nem tekintik majd férfinak őket, ha nem ők uralkodnak a házasság által nekik alárendelt asszony fölött. A statisztikák szerint a nőknek nem jön be ez a stílus: aki teheti, hamar hazamenekül, mások nyugaton maradt rokonaiktól kérnek segítséget. Érdemes megjegyezni, hogy az arab férjek "pálfordulása" akár több évnyi, boldog, "felvilágosult" házasság után, néhány hetes keleti nyaralás okán is megeshet. (Tanácsolják a nőknek: ha már rendes, becsületes arab férfivel kötik össze az életüket, ne "engedjék" haza; ha engedik, ne utazzanak vele maguk is, főleg ne gyerekkel.)

A szaúdi férfiakra egyébként is jellemző a kifelé zárt, erősen szabályozott, uniformalizáltan megjátszott viselkedés, ami sötét titkokat és indulatokat takarhat. Erről általában egy-egy extrém példa esetén szerzünk tudomást, de még akkor sem árt vigyázni, ha hozzá hasonló hős-szerelmessel soha nem volt dolgunk azelőtt.

Életfogytiglant kapott a homoszexuális szaúdi herceg

"A herceget Londonban kényeztető "férfikísérők" és "erotikus masszőrök", így Louis Szikora vagy a brazil származású Pablo Szilva szerint a gyilkos kifogástalan modorú ember, elbűvölő személyiség, "tetőtől talpig úriember" volt. Az álarc mögött nem látták, hogy szolgáját, egy alacsony rangú dzsiddai köztisztviselő-házaspár örökbefogadott fiát lépten-nyomon megalázta, sőt szadista kéjjel kínozta."

Az arab férfiak kettős-természete sajnos- ha nem is ilyen mértékben- nem egyénileg kisiklott életutaknak, hanem jóval inkább társadalmuk meghasonlottságának, álszemérmességének és az emberi természet már-már beteges megerőszakolásának köszönhető.

Cikkajánló:

Helyes arccal úszhatják meg a férfiak a normaszegéseket- a külsejük a női ítélőképességet torzíthatja

Genetika és spiritualitás: örökölhetjük őseink tapasztalatait...

ZAVAROS VILÁG

Szaúd-Arábiában a nők drasztikus lépései mellett lassan változnak a férfiak is. Míg nyugaton sokan azért küzdenek, hogy a feminizmust mielőbb fordítsák vissza, az arab férfiak közül egyre többen kezdik tisztelni a képzett, munkavállaló nőket. A törvények, szabályok s mindenekelőtt a hagyományok ellenére az autóvezetés "jogáért" való küzdelemben is sok férj, fiú, apa állt nőrokona mellé, mondván, nem csak a jog, a gyakorlatiasság is azt kívánja, hogy a nő ne a négy fal közé zárt, egyedül "megkötözött", jogfosztott állampolgár legyen. Ha beteg a gyerek, ha valamelyik családtagnak szüksége van valamire, vagy ha egyszerűen csak várost nézni támad kedve, épp úgy ülhessen volán mögé, akár a férfi. A hagyományokat a társadalom alsóbb rétegeiben a törzsi szokások, felsőbb rétegeiben felülről, az állam erőlteti. A középtájon helyet foglaló ember pedig gyakran tanácstalanul fejet hajt.

A "modern" arab nők és férfiak érdekes módon dicső őseiket tekintik példaképnek, s szent könyveikre hivatkoznak, amikor kiállnak az egyenlőségért:

"... a nők nem voltak mindig alávetett helyzetben Arábiában. Mohamed próféta feleségei közül legalább kettő határozott, önálló nő volt. Az első, Hadídzsa, egy nagy és sikeres kereskedelmi vállalkozás tulajdonosa volt (a Dzsiddai Kereskedelmi Kamara női részlege az ő nevét vette fel); a próféta is nála dolgozott kereskedőként, mielőtt Hadídzsa férjéül választotta. Sok évvel később pedig a legfiatalabb asszony, Aisa törzsi harcosok élére állt a Mohamed halála utáni öröklési háborúban.
A mai önálló szaúdi nők ezeknek a régi elődöknek a példáját igyekeznek követni, és a Koránból vett idézetekkel támasztják alá egyenlőségre vonatkozó követeléseiket. Hogy a győzelmük könnyű lesz, azt senki sem gondolja."

(forrás: gondola.hu)

A nők egyre növekvő munkavállalása is vegyes fogadtatásra talál. Mint azt a statisztikákból megtudhatjuk, a feltételezésekkel ellentétben hibás arra következtetni, hogy minél gazdagabb és fejlettebb egy ország, annál inkább "biztosítják" a nők lehetőségét az "egzisztenciateremtésre". Legalábbis keleten biztosan nem így van- s nem is volt így soha, gondoljunk a még jóval az emancipáció térhódítása előtt rizsföldeken vagy ruhagyárakban "robotoló" kínai nőkre, akik már akkor hatalmas mennyiségű erőforrást termeltek Kínának (ma a GDP kb. 50%- át a dolgozó kínai nő hozza- közöttük a nyugati világgal ellentétben sok a mérnök, a reál pályán elhelyezkedő).

A Közel-Keleten is azt láthatjuk, hogy minél nagyobb a szegénység, annál nagyobb valószínűséggel "engedik" dolgozni az amúgy jogfosztott nőket is. S a gazdagság sem feltétlenül azt a fajta jólétet és fejlettséget garantálja, melyben megengedhető a női munkavállalás "luxusa"- ellenkezőleg, arrafelé a férjek ilyenkor igyekeznek még inkább a négy fal közé zárni asszonyaikat.

"A Gallup 22 államra kiterjedő vizsgálata szerint a 23-29 év közötti arab férfiak mintegy 80, az ugyanezen korcsoportba tartozó nők alig több mint 30 százaléka dolgozik. A nők munkaerő-piaci részvétele valamelyest összefügg hazájuk anyagi helyzetével. A gazdag országokban munkaerő-piaci arányuk 28, a szegény országokban viszont már 36 százalék."

A fiatalok között e téren lassan kibontakozó, pozitív tendencia figyelhető meg:

"A kulturális és intézményi akadályok ellenére mindkét nem jelentős arányban helyesli, hogy a nőkbeléphessenek a munkaerőpiacra, igaz, a férfiak kisebb arányban támogatják a kérdést. Összességében a 23-29 év közötti férfiak 70, a nők 82 százaléka véli úgy, hogy a nők az otthonukon kívül elvégezhessenek olyan munkát, amelyre képesítésük van."

(forrás: profession.hu)

(...)

Szaúd-Arábia- és általánosságban a Közel-Kelet- rengeteg törvényesen tiltott, ám "fű alatt" virágzó jelenséget tudhat magáénak. Ezúttal csak említés szintjén, de érdemes kitérni arra, hogy az egynemű oktatást követő területeken jóval több a leszbikus és homoszexuális irányba forduló fiatalok aránya, amit szigorú iskolai szabályozással sem tudnak kiküszöbölni. A homoszexuális pornóipar virágzása- és hasonlóan szigorú büntetése- szintén megfigyelhető ezekben az országokban. A nőktől az erkölcs megkövetelése mellett esetenként mást is követelnek: a szegényebb területeken még mindig előfordul, hogy kislányokat 8-10 évesen adnak férjhez, adnak el, vagy adnak oda váltságul azért, mert a család egy férfitagja megerőszakolt valakit. 

A törzsi szokások levetkőzése lassú és nehézkes, s úgy tűnik, a férfiak által be nem tartott erkölcsöt is szívesen verik le a nőkön, akik hűtlensége miatt mintha állandó rettegésben élnének. Ezt mutatja, hogy nem olyan rég három férfit is azért ítéltek "közveszélyesnek", mert az "erkölcsrendészet" szemében túl vonzónak találtattak fiatalságuk, szabályos arcvonásaik miatt.

                                                                    az egyik, helyességéért kitiltott arab férfi...

Az uralkodócsaládoknak természetesen meg kellene őrizniük a makulátlanság látszatát, ami szintén nem egyszerű feladat: miközben a "nép" esetében vasököllel tartatják be a törvényeket, önmaguknak gyakran engedik meg a kihágást. A nyugati nők (fiúk), szegényebb családok megvett leányai, gyermek prostituáltak vásárlása, a homoszexuális pornó (és szex), vagy a feleségekkel szembeni kegyetlenkedés egyáltalán nem áll távol a szaúdi királyi családok mindennapjaitól.

Nem csoda, hogy Szaúd-Arábiában minden a feje tetejére állt. A nők a férfiaktól menekülnek, a férfiak a törvényekhez menekülnének, hogy minél szigorúbb szabályokkal, erkölcs és gondolatrendőrséggel tartsák egyben sokáig dédelgetett, nőelnyomó világukat. Ezt eddig kizárólag zárt közösségekben tehették meg, melyek törvényeit ők hozták és a kihágásokat is ők engedték meg maguknak. 

Ha a nők már választhatnak, ha a titkok kitudódhatnak- úgy tűnik, minden borul...

Cikkajánló:

Miért a buta nőket szeretik a férfiak?- I. rész

Miért a buta nőket szeretik a férfiak?- II. rész

Mire izgultunk 2014-ben- avagy kinek mit jelentett a "szex"...

Mit számít a férfitest...?

Az év nagy bukásai szexuális sztereotípiákban...

a szöveget megalkotta: Kalechtor  2014.07.28. 08:35
most jön a java: 618 komment